2.
Școală bună lângă casă
Mutăm puterea de decizie chiar acolo, în școală!
Viziunea noastră pleacă de la întrebarea „a cui este școala?”
Eu spun că școala este a celor care o folosesc direct: elevi, părinți, profesori și autorități locale și nu a politicienilor! Ei trebuie să o administreze.
De acum înainte:
● Vom da putere comunității școlare (părinți, elevi, profesori și autorități locale) să decidă împreună ce se întâmplă în școală.
● Punem punct situației de până acum, când deciziile importante s-au luat la București, fără să se țină cont de nevoile reale ale comunităților locale, ale elevilor, profesorilor și părinților.
Așa funcționează sistemele de educație performante:
● Rol redus al birocrației centrale
● Crearea unei comunități în jurul fiecărei școli
● Competiție liberă și inițiativă
Ce înseamnă asta?
Că voi, părinții și copiii, veți avea dreptul să vă alegeți școala! Și asta va genera competiție: școlile se vor întrece să fie cât mai bune, cu cât mai mulți elevi și astfel va creste calitatea educației.
Iar voi veți avea mai multe opțiuni și veți putea alege cea mai bună școală, care să răspundă cerințelor voastre.
● Fiecare școală va fi diferită și adaptată la nevoile copiilor din zonă.
● Școlile vor fi nevoite să ofere programe școlare atractive și vor aduce, pentru asta, la catedră profesori buni și bine plătiți.
● Copiii vor învăța de plăcere, școala îi va ajuta să își dezvolte calitățile și îi va pregăti pentru viață.
De ce să schimbăm sistemul educațional?
● Pentru că școala noastră este depășită și nu mai răspunde nevoilor societății și unei lumi în continuă schimbare.
● Pentru că nu mai vrem să fim conduși de reguli complicate, inutile și de decizii luate departe de școală.
● Pentru că vreau ca banii pentru educație să fie cheltuiți transparent și în favoarea copiilor.
● Pentru că România ocupă locuri codașe la mulți indicatori care măsoară calitatea educației în Uniunea Europeană.
❌ Vom desființa pe bune inspectoratele școlare!
Una dintre primele decizii va fi desființarea inspectoratelor școlare:
● Sunt inutile.
● Sursă de birocrație și corupție.
PSD și PNL vor doar să le schimbe numele, dar vor să lase sistemul intact. Noi, nu!
Le desființăm, iar multe dintre atribuții le vom muta la nivelul consiliilor de administrație ale școlilor, care vor fi compuse din:
● 1/3 profesori
● 1/3 părinți
● 1/3 reprezentanți ai autorităților locale.
CA-urile școlilor vor decide bugetele, investițiile, suplimentările de salarii pentru performanța profesorilor, iar astfel comunitatea școlară se va putea dezvolta.
Pentru a garanta calitatea educației în toate școlile, vom reorganiza si reforma Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).
Ce va însemna, pe scurt, desființarea inspectoratelor școlare?
În loc ca un birocrat de la București, numit politic, să decidă în biroul lui ce să facem, de acum înainte noi, cei care suntem direct implicați – părinți, elevi, profesori, autorități locale – vom avea cel mai greu cuvânt de spus în educație.
Ce înseamnă asta?
Înseamnă că tu, părinte, vei putea decide cum să cheltui banii pe care statul îi alocă pentru educația copilului tău!
● Poți alege ce școală vrei, publică sau privată, iar acești bani– aproximativ 3.000 de euro/an/elev – îl vor urma pe copil și vor fi direcționați către acea școală.
● Prin finanțarea per elev, aplicată la firul ierbii, statul își schimbă rolul și devine, din micromanager inept cum e acum, un garant al calității și al oportunităților egale.
De ce vin cu propunerea asta?
● Părinții și copiii nu au alternative reale, ci sunt prizonierii unui monopol care promite educație mai bună, dar nu o oferă în mod real și nici nu suportă vreo consecință.
● Acum, finanțarea per elev e doar o lozincă.
● În realitate, mulți părinți plătesc enorm educația „gratuită”: meditații, fondul clasei, cadouri și alte contribuții, pentru a compensa deficiențele sistemului educațional.
Or, asta trebuie să se schimbe!
Vom regândi curriculumul plecând de la întrebarea: de ce are nevoie copilul pentru viitor?
● Să fie pregătit pentru provocările pieței muncii: să își dezvolte abilitățile practice, gândirea critică, creativitatea – ceea ce acum nu se întâmplă.
Ce aducem nou?
● O structură simplă, axată pe dezvoltarea competențelor esențiale (colaborare, gândire critică, creativitate, adaptabilitate).
● Libertatea elevilor de a-și alege disciplinele favorite din diverse arii curriculare, fie că vorbim de Limbă și comunicare, Matematică și științe, Consiliere și orientare sau Educație interdisciplinară și tematică.
● Învățare personalizată, care va da fiecărui elev posibilitatea să învețe în ritmul său.
Cea mai mare provocare în educația copiilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES) este lipsa personalului specializat care să le ofere sprijinul necesar. În multe cazuri, părinții sunt nevoiți să preia rolul de sprijin.
Ce propun?
Înființăm grupe speciale în școlile aproape de casă pentru copiii cu CES care vor câștiga timp în siguranța căminelor lor. Asta le-ar permite copiilor să rămână în cadrul comunității lor, să interacționeze mai ușor cu ceilalți copii și să beneficieze de sprijin educațional personalizat. Principiul „banii urmează elevul” va bonifica semnificativ copiii cu CES.